آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Tuesday, February 14, 2006
بیدا بیدا مبارک بیدا یا شوشَنا رو بردن وای وای
راستش قصد نداشتم وبلاگ را به این زودی افتتاح کنم. داشتم درودیوار وبلاگ را رنگ می زدم و میزها را می‌چیدم و گاهی با خودم حرکات موزون و ناموزون انجام می‌دادم که یک باره دیدم ای دل غافل مهمان‌ها بی خبر آمدند وبا سیل دو کامنت روبرو شدم. نگو جناب آشپزباشی با آن کنجکاوی خوشخواهانه معروفشان وبلاگ مرا کشف کرده و با آشی و لینکی مرا مورد لطف قرار داده‌اند. همین جا از لطفشان تشکر می‌کنم و اعتراف می‌کنم که بله درست حدس زدید من همان یگانه خواننده شما در این گوشه فسقلی دنیا هستم.
از خودم پرسیدم حالا که مهمان‌ها آمدند چرا مهمانی راآغاز نکنیم و چه روزی بهتر از والنتاین، روز جهانی عشق برای این کار؟ نه، قصد ندارم برایتان حرف‌های عشقولانه بزنم فقط اجازه بدهید بگویم که امیدوارم به قول کازابلانکائی‌ها این آغازی باشد برای یک دوستی بی‌پایان.

امروز را با خبر غم انگیزی شروع کردم. یکی ازخواننده‌های محبوبم شوشـَنا دَماری، ملکه آواز عبری در سن هشتاد و سه سالگی درگذشت. جالب است بدانید که قرار بود دو هفته دیگر کنسرتی اجرا کند و در آن کارهای جدیدش را ارائه دهد. این خانم در دو سالگی در زمان مهاجرت بزرگ یمنی‌ها از یمن به اسرائیل مهاجرت کرده‌بود و از چهارده سالگی به روی سن می‌رفت. اینجا یمنی‌ها به داشتن صدای خوش معروفند(استرئوتیپ را تحویل بگیرید). بیشتر خواننده‌های خوش صدای یهودی یمنی‌الاصل هستند. شاید اسم اُفرا خَزا یا تیمنا را شنیده باشید.
خلاصه امروز اکثربرنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به بزرگداشت شوشنا اختصاص دارد.
این هم فیلمی که حدود یک ماه پیش تهیه شده و در آن شوشنا با آهنگساز، شاعر و خواننده جوان، عیدان رایخِل می‌خواند وگپ می زند. در یکی از صحنه ها به پسرک می گوید اگر عاشقم شدی مستقیم بگو، طفره نرو.
یکی از معروف‌ترین ترانه‌های شوشنا به نام شقایق‌ها را می‌توانید اینجا بشنوید.
تا پستی دیگر روز و روزگارتان خوش
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats