آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, September 28, 2007
ترانۀ شبات - اریک کلپتون

Eric Clapton- Tears in heaven
اریک کلپتون معروف به "کُند دست"، خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست معروف انگلیسی متولد 1945 است. منتقدان موسیقی او را یکی از پنج گیتاریست بزرگ دنیا می‌دانند و در لیست 100 خوانندۀ جاوید راک اند رول "رولینگ استونز" مقام 53 را دارد.
ترانۀ "اشک در بهشت" داستان دردناکی را یدک می‌کشد، اریک کلپتون آن را زمانی می‌نویسد که پسر 4 ساله‌اش را در اثر سقوط از طبقۀ پنجاه و سوم ساختمانی در نیویورک از دست می‌دهد. گذشتۀ کلپتون پر از این گونه فاجعه‌هاست تا حدی که باعث می‌شود اعتیاد سنگین او در مراحلی از زندگیش طبیعی جلوه کند.
وقتی اریک 9 سال داشته تازه دوزاریش می‌افتد که پدر و مادرش در واقع پدربزرگ و مادربزرگش هستند و خواهر بزرگش کسی نیست جز مادرش که او را از یک رابطۀ نه چندان مشروع به دنیا آورده، همین شُک او را به کودکی گوشه‌گیر و ساکت تبدیل می‌کند. او اولین گیتارش را در جشن تولد 13 سالگیش هدیه می‌گیرد که نقطۀ عطفی می‌شود در زندگی او و تاریخ راک اند رول.
کلپتون در طول فعالیت هنریش سبک‌های مختلفی را تجربه کرده ولی ریشه‌های او در بلوز است. یکی از معروف‌ترین ترانه‌های کلپتون به نام "
لیلا" داستان جالبی دارد، کلپتون که با جورج هریسون گیتاریست گروه بیتلز رفیق فابریک بوده‌ دست بر قضا عاشق زن او "پتی بوید" می‌شود و خود را همچون مجنونِ داستان لیلی و مجنون نظامی که نمی‌تواند به لیلی برسد مفلوک حس می‌کند. البته مدتی بعد پتی از جورج طلاق می‌گیرد و با اریک ازدواج می‌کند تا از او هم بعد از مدتی جدا شود!
امروز کشف کردم که کلپتون یک
کلوب طرفداران ایرانی هم دارد. به دوستانی که می‌خواهند یک گیتاریست زبده را در حال اجرا ببینند دیدن کلیپ "عشق کهنه" را شدیدا توصیه می‌کنم. ترانۀ "رود اشک" هم شاهکاری‌ست.
چند تا از ترانه‌های محبوب کلپتون را می‌توانید
اینجا بشنوید.
این پست را به کسرای عزیز تقدیم می‌کنم با آن که می‌دانم چیز تازه‌ای برایش ندارد.

شبات شالوم
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats