آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Wednesday, September 12, 2007
رُش هشانا - سال نوی عبری

Andre Rieu - Hava Nagila
این پست را پارسال همین موقع ها نوشته ام. خواندنش خالی از ضرر نیست.

باز هم سال نوی دیگر از راه رسید. این پدیده برای ما ایرانی‌های یهودی سه بار در سال تکرار می‌شود. به جشن سال نوی عبری می‌گویند "رُش هَشانا" (شروع سال) که مصادف است با اول و دوم ماه تیشری و مثل هر جشن خوب یهودی سرشار است از مراسم ریز و درشت.
رُش هشانا در واقع یک جشن کاملاً مذهبی (بر اساس تورات) و آغاز ده روز توبه است، طبق سنت در این روزها سرنوشت هر موجودی در سال جدید تعیین می‌شود، به همین خاطر اگر طلبی یا خواهشی از کسی داریم این ده روز بهترین فرصت برای نقد کردن آن است چون مومنان برای این که نامشان در لیست سیاه نوشته نشود حاضرند همه جوره در خدمت باشند. خودم چند ماه است دارم نقشه می‌کشم فردا که همسایۀ مومنمان برای عرض تبریک می‌آید از او تقاضا کنم جایش را در پارکینگ با من عوض کند! (آخرش افاقه نکرد!)
از یک ماه قبل از این یعنی شروع ماه عبری اِلول می‌شود برادران مکتبی را از روی خمیازه‌ها و چشم‌های خمار‌شان از چند فرسخی تشخیص داد، چون مراسمی به نام "سلیحوت" (طلب بخشایش) که شامل خواندن مجموعۀ بزرگی از نیایش‌ها و سرودهای مذهبی‌ است در این روزها هر بامداد قبل از طلوع خورشید در کنیساها برگزار می‌شود.
یکی از رسوم زیبای رُش هشانا نواختن شوفار است. شوفار نوعی کرناست که با رعایت اصول شرعی خاصی از شاخ قوچ ساخته می‌شود و صدایش از نزدیک لرزه به دل آدم می‌اندازد. به روایتی نواختن شوفار در این روز سمبلی است از بیدار کردن قلب‌های خفته و فرا خواندن مومنان به توبه و اصلاح اعمال.

هر خانوادۀ فابریک یهودی در شب رُش هشانا سفره‌ای سمبلیک می‌چیند که خوشبختانه از سفرۀ پسَح متنوع‌تر و مراسمش کوتاه‌تر است. سمبلیک‌ترین این سمبل‌ها که بیشتر در کارت‌های تبریک دیده می‌شود، سیب و عسل است که آن را می‌خورند تا نویدبخش سالی شیرین باشد(فقط دلمان را نزند)، اصولاً زنبور عسل‌ها در روزهای این جشن مرتب اضافه کاری می‌کنند چون در مغازه‌ها هر چیزی یک نسخۀ عسلی هم دارد. سمبل مورد علاقۀ من انار است که می‌خورند و دعا می‌کنند که مثل آن مملو از دانه‌های نیکی و صواب باشند.
چیز دیگری که در این روزها مد می‌شود رنگ سفید است، رسم است که یهودی‌ها در روزهای مقدس مثل شنبه، رش هشانا و کیپور(مقدس‌ترین روز سال) با لباس سفید به کنیسا می‌روند. روزۀ کیپور آخرین روز ده روز توبه است که حدود بیست و شش ساعت طول می‌کشد و برای اهلش سراسر دعا و نیایش است.
تعدادی ترانۀ سال نوی برایتان در نظر گرفتم که امیدوارم مقبول نظر افتد. این کلیپ هم از معجزات شوفار می گوید!!
"شانا تُوا" (سال نو مبارک).
احمدرضا امروز برایم دعا کرد که در شانا تووا با شاراپووا خوش بگذرانم. یکی این را به گوش شاراپووا برساند که بداند چه دعای خوبی برایش کرده اند، شاید این بار کمتر ببازد.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats