آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Sunday, March 12, 2006
دارا و داراتر

اسم خانم خندانی که در عکس می‌بینید "شری اَریسون" است. کسب و کارش را عمرا نمی‌توانید حدس بزنید. طبق آخرین لیست سالانۀ مجلۀ فوربس این خانم با حدود پنج میلیارد دلار دارایی، ثروتمندترین شهروند اسرائیل است. بزرگترین بانک اسرائیل، بانک پوعَلیم(کارگران!!) و یک ناوگان کشتی‌های تفریحی از اقلام ناچیز دارایی‌های او است. ناگفته نماند که مقدار زیادی از این دارایی ارث پدری است ولی به قول بزرگی، پول نگه داشتن از پول در آوردن سختتر است و شِری جان با مدیریت قوی خود هر سال دارد به سرمایه‌اش می‌افزاید. پارسال چیزی نمانده بود شِری خانم ما را برای همیشه ترک کند. داستان از این قرار بود که شوهر شِری که چند سالی از او جوانتر است و می‌گویند قبل از ازدواج ژیگولویی بیش نبوده، ظاهرا یک بار که همسرش مریض می شود، به یکی از پرستارهایش پیشنهادهای بی‌ناموسی داده و دست‌درازی می‌کند و آن پرستار هم درجا از او شکایت می‌کند. رسانه‌ها هم که همیشه خر معطل چُش هستند دماری از روزگار شری و شوهرش در می‌آورند که اینها تصمیم می‌گیرند بار و بندیلشان را ببندند و از این کشور بروند. البته بعد از مدتی دلشان طاقت نیاورد و برگشتند. دادگاه هم یک سال حبس مشروط و جریمۀ نقدی برای آقای ژیگولو برید.
اما در مورد میلیاردرها، امسال 102 تا به آنها اضافه شده که رقم سرسام‌آوری است. می‌گویند علت این افزایش ناگهانی قوی شدن بازارهای بورس جهان است. مثلا هند که بازار بورسش در سال گذشته 54 درصد رشد کرده، دَه میلیاردر جدید به لیست اضافه کرده و چین هشت تا. برای من از همه جالب‌تر این مهندس هندی 33 ساله بود که اگرچه اسمش کمی ضایع است ولی ثروت 3.3 میلیاردیش را از طریق نوشتن برنامۀ پوکر و ایجاد کمپانی شرط بندی اینترنتی به دست آورده. به این می‌گویند رویال فلَش.
با این که هر روز می‌شنویم که فلان سیاستمدار ایرانی میلیاردر است و نصف فلان کشور مال او است، معلوم نیست اینها پول‌هایشان را کجا قایم می‌کنند که یادی ازشان در این لیست نیست.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats