آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, June 29, 2007
ترانۀ شبات - کارول کینگ

You've got a friend- Carole King & James Taylor


هنگامی که آلبوم Tapestry در سال 1971 منتشر شد، نقطه عطفی در کارنامه کارول کینگ و دلیل صعود او به مقام فوق ستاره، به شمار آمد، اما این خواننده/ترانه سرای موفق، سالها بود که جای خود را به عنوان یکی از با استعدادترین و خوش قریحه ترین آهنگسازان موسیقی پاپ محکم کرده بود و آثار او توسط اکثر خوانندگان رده بالای دهه 60 – از بیتلز گرفته تا آرتا فرانکلین (Aretha Franklin) بانوی موسیقی سول (Soul) و بلوز- اجرا شده بود.
کارول کینگ، در سال 1942، با نام کارول کلاین در خانواده‌ای یهودی در بروکلین نیویورک متولد شد. او نواختن پیانو را از چهار سالگی آغاز کرد و اولین گروه خود، Co-Sines که یک کوارتت آوازی بود، را در دبیرستان تشکیل داد. کارول کینگ در سالهای تحصیل در کالج کویینز، با ترانه سرایان نوپا و با استعدادی چون پل سایمون (متولد 1941 ترانه سرا و خواننده آمریکایی) و نیل سداکا (متولد 1939، خواننده/ترانه سرا و پیانیست آمریکایی) آشنا شد و علاقه بسیاری به آثار آنها پیدا کرد، و در این میان با جری گافین به کار ترانه سرایی پرداخت. در سال 1959 سداکا ترانه "
Oh! Carol," را، که به افتخار او ساخته بود منتشر کرد- این ترانه هنوز هم یکی از محبوبترین ترانه های سداکا به شمار میرود- و در پاسخ به این ترانه، کینگ هم ترانه "Oh! Neil" را روانه بازار نمود که با شکست مواجه شد.
در سال 1961، گافین و کینگ توانستند با ترانه پرفروش
Will You Love Me Tomorrow که توسط گروه The Shirelles (اولین گروه مهم زنانه دوران راک) اجرا شد، حضور در رده بالای فهرست رده بندی را تجربه کنند، اثر شماره یک بعدی آنها ترانه Take Good Care of My Baby با صدای بابی وی (Bobby Vee) بود و همچنین ترانه The Locomotion که آنرا با صدای Little Eva ضبط کردند. او که پرستار فرزند این زوج بود، در حین کار ترانه هایی میخواند که کینگ را به فکر انداخت تا برای این پرستار مستعد ترانه ای بسازد که به طرز اعجاب انگیزی موفق بود و رتبه اول را در فهرست موسیقی 1969 به دست آورد.
اتتشار آلبوم Tapestry با صدای کارول در سال 1971، چنان موفق بود که به مدت شش سال در فهرست بهترین‌ها حضور داشت و عنوان پرفروشترین آلبوم دوره را کسب کرد. این آلبوم اثری بود آرام و شخصی که مهمترین نقش را در شکل گیری نسل خواننده/ترانه سرا ایفا کرد.(
+)

شخصاً کارول کینگ ترانه سرا را به خواننده ترجیح می‌دهم.
این هم
چند ترانه و کلیپ از کارول کینگ(+ و + و+)

شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats