آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Tuesday, July 24, 2007
نهم آو
خرابی بیت المقدس - فرانچسکو هایز
امروز نهم ماه آو عبری "غمگین‌ترین روز تاریخ یهود" نام دارد. طبق نوشته‌های مذهبی در این روز بیت‌المقدس اول در سال 586 قبل از میلاد توسط نبوکد نصر دوم پادشاه بابل و بیت المقدس دوم در سال 70 میلادی توسط تیتوس فرماندۀ ارتش روم خراب شده و اگر این دو کم است تبعید یهودیان اسپانیا هم در همین روز آغاز شده‌است. به همین خاطر مذهبی‌ها این روز را روزه می‌گیرند و به سوگ بیت‌المقدس می‌نشینند.
برای کسانی که دنبال دلیل محکم‌تری برای غمگین بودن می‌گردند لیست بلندبالایی از فجایعی که در این روز رخ داده وجود دارد. از جمله شروع جنگ جهانی اول. یهودی‌ها معتقدند مسیح موعود یا همان ناجی افسانه‌ای هم در این روز به دنیا می‌آید.
رادیو و تلویزیون هم به احترام نهم آو ریتم موسیقی را کندتر می‌‌کنند، اگر از من بپرسید معمولاً قشنگ‌ترین ترانه‌ها در همین روز پخش می‌شود. این‌جا وقتی کسی غمگین است به او می‌گویند: "این قیافۀ نهم آو چیست که به خودت گرفته‌ای؟"

از طرفی امروز 7/24 هم بود و در اسرائیل به خاطر سمبلیک بودن این شماره که 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته را تداعی می‌کند آن را "روز بدون تصادف" نامیدند تا مردم حواس‌شان را بیشتر جمع کنند. نمی‌دانم امروز تا چه حد با روزهای دیگر از نظر آماری فرق داشت ولی اول صبح خبر یک تصادف فجیع را از رادیو شنیدم.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats