آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Monday, February 19, 2007
خرس را به رقص آوردیم
یوسف سیدر- برندۀ جایزۀ بهترین کارگردان
امروز داشتم صحنه‌هایی از مراسم اهدای جوایز فستیوال فیلم برلین را می‌دیدم و از سادگی و بی شیله‌پیله‌گی‌شان کیف می‌کردم. مجری برنامه که لباس ساده‌ای پوشیده‌بود و قیافۀ مکش مرگ مایی هم نداشت یکی یکی پیش‌کسوت‌ها را صدا می‌زد تا نام برنده‌ها را اعلام کنند. آنها هم می‌آمدند و یک راست می‌رفتند سر اصل مطلب، حتی نام کاندیداهای دیگر هم اعلام نمی‌شد و حالت دراماتیک به قضیه نمی‌دادند. برنده هم می‌آمد و در اکثر موارد به زبان خودش حرف می‌زد، مترجم هم‌زمان هم داشتند ولی لازم نبود آخر مگر کسی که برنده می‌شود جز ذکر تعدادی اسم و تشکر از آنها چه حرف مهمی دارد بزند؟ خلاصه درست نقطۀ مقابل اسکار با آن همه جنگولک‌بازی‌هایش بود.
امسال نوبت دو فیلم‌ساز اسرائیلی بود که از این جشنواره با دست پر برگردند. یکی از آنها به نام "یوسف سیدِر" با کمال تعجب
جایزۀ خرس نقره‌ای را به عنوان بهترین کارگردان از آن خود کرد و روی دست رابرت دنیرو و استیون سودربرگ زد. فیلم او که "بوفور" نام دارد و بر اساس کتابی به نام "اگر بهشتی هست" ساخته شده، دربارۀ روزهای آخر چند سرباز اسرائیلی در پایگاهی در لبنان قبل از عقب‌نشینی از آن در سال 2000 است. نویسندۀ کتاب فرماندۀ این پایگاه در مکانی به نام بوفور بوده که در نوشتن فیلم‌نامه با کارگردان هم‌کاری داشته. "سیدر" در هنگام دریافت جایزه در بین حرف‌های غیر مهم‌اش گفت: "بوفور داستان چگونگی پایان جنگ‌ها و احساسات پیچیده‌ای‌ست که در پایین آوردن پرچم و بازگشت به خانه وجود دارد. داستان یک ترس بزرگ ا‌ست و من می‌خواهم برای همه‌مان آرزو کنم که رهبران‌مان از جنگ بترسند و شهامت چگونه پایان دادن به آن را بیابند. "
این فیلم را هنوز ندیده‌ام چون هنوز پخش عمومی نشده ولی فیلم دیگر او "آتش قبیله" یا به ترجمۀ انگلیسی‌اش "Campfire" را که دیدم کار فوق‌العاده‌ای بود که پشت پردۀ زندگی ناسیونالیست‌های مذهبی را که کارگردان در دامن‌شان بزرگ شده و زمانی یکی از آنها بوده را نشان می‌داد.
فیلم دیگری که در جشنوارۀ برلین خوش درخشید و
جایزۀ خرس بلورین را برای بهترین فیلم جوانان برد، فیلم "خاک دیوانه" بود که قبلا درموردش صحبت کرده‌بودم. داوران این بخش خود تماشاگران جوان بودند.
امسال برعکس سال های پیش فیلمسازان ایرانی حضوری در بخش مسابقۀ این فستیوال نداشتند ولی نیکی کریمی یکی از داوران بخش فیلم اول این مسابقات بود.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats