آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, February 16, 2007
ترانۀ شبات - جان دنور

John Denver - Annie's Song

حالا که دور دور کانتری موزیک است و "دیکسی چیکس" پنج جایزۀ گرمی به خانه می‌برند چرا از یکی از بهترین خواننده‌های کانتری یاد نکنیم؟
جان دنور (1997-1943) ترانه‌سرا و خوانندۀ امریکایی زادۀ شهر کوچک راسوِل در ایالت نیومکزیکوست. اوج محبوبیت او در عالم موسیقی در دهۀ هفتاد بوده ولی فعالیت‌های سیاسی و تلاش‌هایش برای تشکیل بنیادهای کمک به بیماران مبتلا به ایدز و فقرا او را تا پایان عمر در صحنه نگه داشته‌بود. او در اثر سقوط هواپیمای شخصی‌اش در سن 54 سالگی درگذشت.
نمی‌دانم چرا "ترانۀ آنی" و صدای
جان دنور برای من چیز خیلی خاصی‌ست. بچه که بودم این ترانه را از رادیو امریکا که روی موج کوتاه پخش می‌شد ضبط کرده‌بودم و نوارش را با آن کیفیت ضایع بارها و بارها گوش کردم تا پاره شد. شاید چون کلماتش ساده بودند نظرم را جلب کرده‌بود.
دنور "ترانۀ آنی" را در سال 1974 برای همسرش آنی مارتل ساخت، سال‌ها این ترانه در عروسی‌ها نواخته می‌شد تا این که در سال 1982 هنرمند و همسرش از هم طلاق می‌گیرند! ظاهراً دیگر "سنسز هم را فیل آپ" نمی‌کرده‌اند. ترانۀ زیبای دیگرش "
با هواپیما ترکت می‌کنم" خوراک وقتی‌ست که آدم خانه را به مدت نامعلومی ترک می‌کند. در مورد جان دنور بیچاره این سفر بازگشتی نداشت. به کلمات ترانه دقت کنید.
این هم چند ترانه (
اینترنت نفتی، اینترنت هسته ای) و چند کلیپ (+ و + و+ ) از دنور. تغییر قیافۀ او در طی سال‌ها عجیب است.

شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats