آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Saturday, February 23, 2008
امنون نتصر
چهار سال پیش وقتی به دنبال چاپ کتاب "گزیدۀ ادبیات معاصر اسرائیل" بودم از طریق یکی از بهترین دوستانم با پروفسور امنون نتصر آشنا شدم. او یکی از ایران‌شناسان خوش‌نام و بی‌شک برجسته‌ترین پژوهش‌گر تاریخ دوهزار و پانصد سالۀ یهودیان ایران بود و وقتی حاضر شد که پیش‌نویس کتابم را بخواند و برایش مقدمه‌ای بنویسد انگار دنیا را به من داده‌بودند.
امنون نتصر در سال 1934 در رشت به دنیا آمد و در سال 1950 با خانواده‌اش به اسرائیل مهاجرت کرد. او در سال‌های 50 سردبیری چند نشریۀ فارسی در تل‌آویو را به عهده داشت و چند سالی هم مجری و برنامه ساز و تهیه‌کنندۀ برنامه‌های صدای فارسی رادیو اسرائیل و از بنیان گزاران آن بود. نتصر بعد از دریافت لیسانس در رشتۀ خاورمیانه و روابط بین‌المللی از دانشگاه عبری اورشلیم به تحصیلات خود در دانشگاه کلمبیا در زمینۀ ایران‌شناسی، زبان‌های هند و اروپایی و زبان‌ و ادبیات سامی ادامه داد و موفق به دریافت دکترا در این رشته‌ها شد.

او در سال 1970 به اسرائیل بازگشت تا به دانشگاه عبری اورشلیم برای تأسیس دپارتمان مطالعات ایران یاری دهد و همزمان پژوهش‌های خود را در زمینۀ تاریخ یهودیان ایران و زبان‌ها و لهجه‌های متفاوت‌شان (فارسیهود) آغاز کرد. او برای تکمیل مطالعاتش چند بار به ایران مسافرت کرد و برای یافتن یهودی‌های ایران و آثار باقی‌مانده از آنها تا دوردست‌ترین روستاها رفت. او استاد افتخاری چند دانشگاه معتبر از جمله دانشگاه کالیفرنیا بود.
امنون نتصر هفتۀ پیش در سن 74 سالگی در مرکز درمانی دانشگاه کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست. تا کنون از او چندین کتاب و صدها مقاله منتشر شده‌است.
روانش شاد

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats