آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, February 29, 2008
ترانۀ شبات - یاعل نعیم
Yael Naim - New Soul
یاعل نعیم متولد 1978 از خانواده‌ای تونسی تبار است. او با این که تا سن بیست و یکی دو سالگی در گوشه و کنار اسرائیل برنامه اجرا می‌کرده ولی اولین آلبومش را برای کمپانی EMI در پاریس ضبط می‌کند. یاعل بازیگر، پیانیست، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز در فرانسه محبوبیت خاصی دارد ولی در اسرائیل چندان شناخته شده نیست.
اخیراً شرکت اپل ترانۀ "
روح تازه" را برای آگهی مک‌بوک جدیدش انتخاب کرده و باعث مشهور شدن بیشتر یاعل شده‌است.
دو ترانۀ دیگر یاعل، "
پاریس" و "مفاهیم" را به زبان عبری بشنوید.

(باتشکر
از حقوقدان پاریسی عزیز برای یادآوری.)

شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Wednesday, February 27, 2008
بُوکر تُوو تهران؟

امروز بعضی از روزنامه‌های معروف اسرائیل تیتر بزرگ "صبح به خیر تهران" یا "صبح به خیر پاکستان" را برای یکی از خبرهای‌شان انتخاب کرده‌بودند. خبر حاکی از این بود که حزب مذهبی شَس قانونی را به پارلمان ارائه داده در مورد فیلتر کردن سایت‌هایی که برای کودکان زیان‌بخش هستند توسط سرویس دهندگان اینترنت و از آنجا که این حزب در کابینه نقش کلیدی دارد و کناره‌گیری‌اش می‌تواند دولت را با مشکل مواجه کند احزاب اکثریت مجبورند همه جوره به سازش برقصند.
این قانون می‌گوید سرویس دهندگان باید به طور خودکار سایت‌های نامناسب را برای کاربران جدید فیلتر کنند و تنها زمانی این فیلتر را بردارند که کاربر عاقل و بالغ شخصاً تقاضا کند. داوری مناسب و نامناسب بودن سایت هم به عهدۀ هیئتی‌ست که ریاستش را وزیر ارتباطات که اتفاقاً از حزب شَس است به عهده دارد.
این قانون با عکس‌العمل‌های متفاوتی مواجه شده، یکی از نماینده‌های پارلمان گفته: "مذهبی‌ها آزادند کودکان‌شان را طبق عقایدشان تربیت کنند ولی حق ندارند روش‌ زندگی‌‌شان را به دیگران تحمیل کند."
دیگر مخالفان این قانون می‌گویند: "سرویس دهنده‌ها می‌توانند و حاضرند برنامه‌های فیلترینگ را مجانی در اختیار کاربران قرار دهند و دخالت قانون در این موارد مخالف مبانی آزادی بیان و خطرناک است."
البته خیلی از پدر و مادرها که هیچ جوره زورشان به بچه‌ها نمی‌رسد از این قانون خوشحالند.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Saturday, February 23, 2008
امنون نتصر
چهار سال پیش وقتی به دنبال چاپ کتاب "گزیدۀ ادبیات معاصر اسرائیل" بودم از طریق یکی از بهترین دوستانم با پروفسور امنون نتصر آشنا شدم. او یکی از ایران‌شناسان خوش‌نام و بی‌شک برجسته‌ترین پژوهش‌گر تاریخ دوهزار و پانصد سالۀ یهودیان ایران بود و وقتی حاضر شد که پیش‌نویس کتابم را بخواند و برایش مقدمه‌ای بنویسد انگار دنیا را به من داده‌بودند.
امنون نتصر در سال 1934 در رشت به دنیا آمد و در سال 1950 با خانواده‌اش به اسرائیل مهاجرت کرد. او در سال‌های 50 سردبیری چند نشریۀ فارسی در تل‌آویو را به عهده داشت و چند سالی هم مجری و برنامه ساز و تهیه‌کنندۀ برنامه‌های صدای فارسی رادیو اسرائیل و از بنیان گزاران آن بود. نتصر بعد از دریافت لیسانس در رشتۀ خاورمیانه و روابط بین‌المللی از دانشگاه عبری اورشلیم به تحصیلات خود در دانشگاه کلمبیا در زمینۀ ایران‌شناسی، زبان‌های هند و اروپایی و زبان‌ و ادبیات سامی ادامه داد و موفق به دریافت دکترا در این رشته‌ها شد.

او در سال 1970 به اسرائیل بازگشت تا به دانشگاه عبری اورشلیم برای تأسیس دپارتمان مطالعات ایران یاری دهد و همزمان پژوهش‌های خود را در زمینۀ تاریخ یهودیان ایران و زبان‌ها و لهجه‌های متفاوت‌شان (فارسیهود) آغاز کرد. او برای تکمیل مطالعاتش چند بار به ایران مسافرت کرد و برای یافتن یهودی‌های ایران و آثار باقی‌مانده از آنها تا دوردست‌ترین روستاها رفت. او استاد افتخاری چند دانشگاه معتبر از جمله دانشگاه کالیفرنیا بود.
امنون نتصر هفتۀ پیش در سن 74 سالگی در مرکز درمانی دانشگاه کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست. تا کنون از او چندین کتاب و صدها مقاله منتشر شده‌است.
روانش شاد

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Friday, February 22, 2008
ترانۀ شبات - رویا را زیستن
بن ارتصی - رویا را زیستن
تا به حال ترانه های زیادی دربارۀ جدایی و خطاب به اِکس نوشته شده، ولی کلیپ به این باحالی کمتر دیده بودم. خواننده برای دوست دختر سابق از حال و وضعش تعریف می کند ونامۀ آخردخترک را که در آن تعریف کرده که بدون او خوشبخت است و زندگی اش همه گل و بلبل است را بازگو می کند.
مواظب باشید آخر کلیپ بدآموزی دارد.
شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Friday, February 15, 2008
ترانۀ شبات - ترانۀ سادۀ عشق
ایا کُرِم - ترانۀ سادۀ عشق
این هم برای گل روی سن والنتین که انقدر جیگر بوده.
شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Friday, February 08, 2008
ترانۀ شبات - پروژۀ عیدان رایخل
پروژۀ عیدان رایخل - کلماتی زیباتر از این
این ترانه را قبلاً معرفی کرده ام ولی کلیپش را اینجا نگذاشته بودم. خواننده اش از اتیوپی مهاجرت کرده و به زبان عبری می خواند.
شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
Friday, February 01, 2008
ترانۀ شبات - ایال گلان

تو را مقابلم تصور می کنم - ایال گُلان

امروز دیدم بشری زیر کلیپ این ترانه در یوتیوب نوشته بود: "این ترانه در تهران طرفداران زیادی دارد.". شاید هم شوخی سیاسی کرده بود، به هر حال موفق شد من را بخنداند.

شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats