آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Wednesday, February 27, 2008
بُوکر تُوو تهران؟

امروز بعضی از روزنامه‌های معروف اسرائیل تیتر بزرگ "صبح به خیر تهران" یا "صبح به خیر پاکستان" را برای یکی از خبرهای‌شان انتخاب کرده‌بودند. خبر حاکی از این بود که حزب مذهبی شَس قانونی را به پارلمان ارائه داده در مورد فیلتر کردن سایت‌هایی که برای کودکان زیان‌بخش هستند توسط سرویس دهندگان اینترنت و از آنجا که این حزب در کابینه نقش کلیدی دارد و کناره‌گیری‌اش می‌تواند دولت را با مشکل مواجه کند احزاب اکثریت مجبورند همه جوره به سازش برقصند.
این قانون می‌گوید سرویس دهندگان باید به طور خودکار سایت‌های نامناسب را برای کاربران جدید فیلتر کنند و تنها زمانی این فیلتر را بردارند که کاربر عاقل و بالغ شخصاً تقاضا کند. داوری مناسب و نامناسب بودن سایت هم به عهدۀ هیئتی‌ست که ریاستش را وزیر ارتباطات که اتفاقاً از حزب شَس است به عهده دارد.
این قانون با عکس‌العمل‌های متفاوتی مواجه شده، یکی از نماینده‌های پارلمان گفته: "مذهبی‌ها آزادند کودکان‌شان را طبق عقایدشان تربیت کنند ولی حق ندارند روش‌ زندگی‌‌شان را به دیگران تحمیل کند."
دیگر مخالفان این قانون می‌گویند: "سرویس دهنده‌ها می‌توانند و حاضرند برنامه‌های فیلترینگ را مجانی در اختیار کاربران قرار دهند و دخالت قانون در این موارد مخالف مبانی آزادی بیان و خطرناک است."
البته خیلی از پدر و مادرها که هیچ جوره زورشان به بچه‌ها نمی‌رسد از این قانون خوشحالند.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats