آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Saturday, May 06, 2006
جیب مبارک

1- امروز بخش خبری همۀ رسانه‌های گروهی اینجا با یک خبر اقتصادی شروع شد. وارن بافِت دومین مرد ثروتمند و بزرگترین سرمایه گذار دنیا در یک اقدام بی سابقه هشتاد درصد از سهام یک شرکت خصوصی اسرائیلی به نام ایسکار را به مبلغ ناقابل چهار میلیارد دلار خرید. از قرار کار اصلی این شرکت که در رشتۀ خود نامی جهانی دارد(که من هم نشنیده‌بودم)، تولید تیغه‌ها و ابزار برش فلز با تکنولوژی پیشرفته است. تأسیس این شرکت مثل اکثر شرکت‌های موفق دنیا حاصل خلاقیت و پشتکار یک نفر است، نام این یکی ستِف ورتهایمراست که با این معامله به ثروتمندترین مرد اسرائیل تبدیل می‌شود. او کار خود را از یک کارگاه کوچک جوشکاری شروع کرده و عقیده دارد که فقط نیروی ابتکار، تولید و ایجاد شغل است که می‌تواند منطقه را از مخمصۀ موجود خلاص کند. برای کشوری که منابع طبیعی ندارد این تنها راه حل است. می‌گویند که خرید ایسکار اولین سرمایه‌گذاری بزرگ بافِت در خارج از آمریکا است و او هنوز جنس را از نزدیک ندیده‌است.
اصولاً بزرگترین منبع درآمد اسرائیل صدور تکنولوژی پیشرفته است. هشت سال پیش شرکت ICQکه توسط چهار جوان اسرائیلی به راه افتاده‌بود توسط AOL به 470 میلیون دلار خریداری شد که در زمان خود رکوردی بی‌سابقه برای شرکتی به این کوچکی محسوب می‌شد. بعد از آن از این نوع خریدها زیاد انجام شد ولی هیچکدام مزۀ اولی را نداشتند. بد نیست بدانید که اُدیگوی خدا بیامرز و بابیلون هم شرکت‌های اسرائیلی هستند.
2- مایکروسافت اینجا جدیداً برنامه‌ای راه انداخته که بعد از به روز کردن ویندوز XP دزدی بودن یا نبودن آن را تشخیص می‌دهد و اگر دزدی باشد پیام ترسناکی روی صفحه می‌آید. حالا تا هکرها راه حلی پیدا کنند ملت باید یا دست توی جیب مبارک کنند و ویندوز بخرند یا کامپیوترشان را روشن نکنند. کسی آدرس مبارک را ندارد؟ گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آن که هست و آره و این‌ها.
3- راستی می‌دانستید که اُمید کردستانی از کله گنده‌های گوگل در شمارۀ اخیر مجلۀ تایم
به عنوان یکی از صد آدمی که جهان را شکل می‌دهند انتخاب شده؟
4- حالا که تا اینجا آمدید اگر کتاب رمز داوینچی را خوانده‌اید،
این مقاله را هم دربارۀ فرقۀ "اُپوس دئی" بخوانید بدنیست.
5- برای حسن ختام این
تاپ تن بوش را از برنامۀ دیوید لترمن ببینید، این هم یک سیخ اضافه!
خسته نباشید!
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats