آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Thursday, October 05, 2006
جانوری به نام بورات

اخیراً دولت قزاقستان حدود چهل میلیون دلار برای ساخت فیلمی حماسی به نام "توماد" که دربارۀ مقاومت مردم قزاقستان در مقابل تجاوز مغول‌هاست هزینه کرده‌ تا به گفتۀ رئیس جمهورش "نظربایف" غرور ملی و میهن‌پرستی قزاق‌ها را تقویت کند. از قرار این مبلغ بیش از هزینه‌های کل صنعت سینمای قزاقستان در یک سال است ولی وقتی پای غرور ملی وسط باشد پول چه ارزشی دارد؟
پس از جدایی از اتحاد جماهیر شوروی سال‌هاست که قزاقستان مثل بقیۀ جمهوری‌های نوپا تلاش می‌کند به عنوان یک کشور مستقل جهانگردها را به سوی خود جلب کند تا منبع درآمدی باشند برای این کشور ولی مدتی‌ست یک کمدین انگلیسی بی‌رحم با آفریدن نقش یک خبرنگار خیالی از قزاقستان به نام "بورات" وجهۀ این کشور را بدجوری به خطر انداخته‌. این کمدین پررو که فارغ‌التحصیل کمبریج هم هست، "ساشا بارون کوهن" خالق و بازیگر نقش "علی‌جی" در "شوی علی‌جی" ست که کارش را ابتدا در انگلیس شروع کرده و حالا در شبکۀ امریکاییHBO برنامه دارد. بد نیست بدانید که مادرش یک خانم ایرانی‌الاصل اسرائیلی است.
بورات به عنوان یک خبرنگار که از یک فرهنگ بیگانه آمده به خود اجازه می‌دهد هر سئوالی که دلش می‌خواهد از مخاطبانش (که از جعلی بودنش اطلاعی ندارند) بپرسد و در عین حال که به فرهنگ قزاقستان گند می‌زند، فرهنگ مخاطبان امریکایی‌اش را به سخره می‌گیرد. درلابه لای حرف‌هایش قزاقستان را جایی نشان می‌دهد که در آن نوشابۀ ملی‌ ادرار اسب است، از نظر طبقۀ اجتماعی، سگ‌ها و زن‌ها در یک رده قرار دارند و موی عورت از صادرات مهم است. (+و+و+(18+))
دولت‌مردان غیور قزاقستان هم که خونشان از این بازی‌ها به جوش آمده بیکار ننشسته‌اند، آنها ساشا کهن را متهم به تحقیر مردم قزاقستان و تهدید به شکایت قانونی کرده‌ و برای خنثی‌سازی تبلیغات مضرش اقدام به پخش پیام‌های تبلیغاتی در ستایش فرهنگ و طبیعت قزاقستان در شبکه‌های تلویزیونی و مجلات معتبر امریکا کرده اند.
دست بر قضا درست نزدیک به وقتی که فیلم سینمایی جدید بورات به نام"بورات: یادگیری فرهنگ امریکایی برای پیشبرد ملت شریف قزاقستان" قرار است در امریکا پخش شود (نوامبر)، نظربایف تصمیم به دیدار رسمی از امریکا گرفته و بهترین فرصت را برای ساشا کهن برای تبلیغ فیلمش ایجاد کرده‌است‌. دو سه روز پیش وقتی نظربایف به دیدار بوش می‌رود، بورات چند بلیت سینما دست می‌گیرد و به در کاخ سفید می‌رود تا به گفتۀ خودش بوش و چند تن از شخصیت‌های مهم امریکایی از جمله "اُ. جی. سیمپسون" را به دیدن فیلمش دعوت کند. وقتی سخنگوی مطبوعاتی قزاقستان در مصاحبه‌ای می‌گوید: "قزاقستانِ بورات یک جای خیالی‌ست و بهتر است آن را بوراتستان بنامیم." بورات یک مصاحبۀ مطبوعاتی راه می‌اندازد و در آن اعلام می‌کند این شخص یک ازبکی‌ست که خود را سخنگوی قزاقستان جا زده.
شخصاً خیلی از کارهای ساشا کوهن را دوست دارم ولی فکر می‌کنم این بار ترمزش بریده(اگر هرگز ترمزی داشته)، خلاصه ببینید یک کمدین پررو چگونه می‌تواند با در دست داشتن رگ خواب رسانه‌ها یک ملت را برای فروش بهتر فیلم خود آلت دست کند. فکر می‌کنم اگر این کار را با یکی از اقوام هم‌وطن خودمان کرده‌بود الان خونش مباح بود.
راستی دوستانی که سریال کمدی MAD TV را می‌بینند حتماً شخصیت "موفاز، رانندۀ کامیون افسردۀ ایرانی" که نقش او را مایکل مکدونالد بازی می‌کرد را به یاد دارند. به نظر من شباهت ظاهری اش با بورات غیر قابل انکار است. همیشه در ابتدای میان پرده یک نفر پیش موفاز از زندگی‌اش شکایت می‌کند و بعد موفاز کلافه می‌شود و شروع می‌کند از بدبختی‌هاش گفتن تا طرف به غلط کردن می‌افتد! برای من و دوستانم این صحنه یادآور خاطرات دیگری هم هست. (من هم حدود شش ماه یکی از این ماس‌ماسک‌ها را یدک ‌کشیدم، اصلاً کیف نداشت)

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats