آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, October 27, 2006
ترانۀ شبات - شارل آزناوور

Charles Aznavour - LA BOHEME

هنرمند امروز خواننده، بازیگر، شاعر و آهنگ‌ساز معروف فرانسوی "شارل آزناوور" است. او در سال 1924 با نام شاهنور واریناگ آزناووریان در پاریس و از پدر و مادری ارمنی به دنیا آمد. در کودکی با تئاتر آشنا شد و از 9 سالگی به خواندن بر روی سن پرداخت. بعدها با ادیت پیاف آشنا شد و با او در تور فرانسه و امریکا همراه گشت. او را فرانک سیناترای فرانسه نامیده‌اند ولی به نظر من بهتر است سیناترا را آزناوور امریکا بنامند. در یک رأی‌گیری سراسری که در سال 1999 توسط CNN و مجلۀ تایم برگزار شد آزناوور را به عنوان خوانندۀ قرن حتی در ردۀ بالاتری از الویس پریسلی انتخاب کردند(حتماً بلد بوده چگونه رأی جمع کند). آخرین آلبومش با نام "من سفر می‌کنم" که در سن 80 سالگی اجرا کرده، با استقبال زیادی رو به رو شده‌است.
چند
ترانه و کلیپ (+ و + و + و + و +) از آناوور انتخاب کرده‌ام از جمله ترانۀ "She" که در فیلم ناتینگ هیل هم اجرا می‌شود و در اصل کار آزناوور است و ترانۀ "مادر یهودی"(ئیدیشه مامه) که یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های یهودیان اشکنازی‌ست که اصل آن به زبان ئیدیش است و به زبان‌های زیادی از جمله فرانسوی ترجمه شده. اجرای ئیدیش-انگلیسی کُنی فرانسیس را می‌توانید اینجا بشنوید، ترجمۀ ترانه هم اینجاست.
از صفت‌هایی که به مادران یهودی نسبت می‌دهند و دربارۀ آن صدها جوک ساخته شده نگرانی دائمی، حمایت بیش از حد (در حد وسواس) و کودک انگاشتن فرزندانش تا روز مرگ است. وودی آلن در فیلم‌هایش اشاره‌های بامزه‌ای به این قضیه دارد.
چند نمونه:
اگر مادر میکل آنژ یهودی بود:
"تو چرا نمی‌تونی مثل بقیۀ بچه‌ها روی دیوار نقاشی کنی، می‌دونی تمیز کردن سقف چقدر سخته؟"
اگر مادر ادیسون یهودی بود:
"بهت افتخار می‌کنم که لامپ برق رو اختراع کردی، حالا لطفاً خاموشش کن و برو بگیر بخواب!"
یه بار یه مرد یهودی به مادرش زنگ می‌زنه. می‌گه: "خب مادر حالت چطوره؟" مادرش می‌گه : "خوب نیستم، خبلی ضعیف شدم." پسر: "چرا؟!!" مادر: "دو هفته است هیچی نخوردم." پسر: "خدای من آخه چرا؟" مادر: "نمی‌خواستم وقتی زنگ می‌زنی با دهن پر جواب بدم!!!!!"
این تبلیغ "دورکس" هم با الهام از همین قضیه و با استفاده از همین ترانه ساخته شده.(+18)

شبات شالوم

پ.ن. دوست خوبمان نیما اکبرپور در وبلاگ عصیان مطلبی در بارۀ انتخاب داوران بهترین وبلاگ دویچه وله نوشته که نمی شود ناخوانده گذاشت.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats