آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Tuesday, October 10, 2006
جشن سوکوت

از آنجا که ظاهراً خداوند تبارک و تعالی نمی‌خواسته که بنی اسرائیل لحظه‌ای بی‌کار بنشینند، دائم سرشان را با فرایض دینی و جشن‌های ریز و درشت که قوانین شرعی نه چندان آسانی دارند گرم کرده‌است.
همیشه این وقت سال از کوچه و خیابان‌های دیار فعلی ما که می‌گذری (مخصوصاً در مناطق مذهبی‌نشین) در حیاط و پارکینگ یا بالکن خانه‌ها با صحنۀ نامأنوسی مواجه می‌شوی. اطاقک‌هایی با دیوارهای پارچه‌ای یا چوبی و سقفی که از شاخ و برگ درخت یا حصیر پوشانده شده از هر گوشه‌ای سرک می‌کشند.
نام این اتاقک‌ها سوکا (سایه‌بان) و نماد یک جشن هفت روزۀ مذهبی‌ به نام جشن سوکوت (سایه‌بان‌ها) است.
سوکوت یکی از اعیاد سه‌گانه‌ای ست که در تورات ذکر شده، جایی که آمده:
« هفت روز در سوكا ساكن شويد، تمام افراد بني اسرائيل در سوكا سكونت كنند، براي اينكه تمام دوره ها و نسلهاي شما بدانند كه بني اسرائيل را در سوكا (سايبان) ساكن كردم»
آگاهان می‌گویند منظور از سایه‌بان، ابرهایی بوده که بنی‌اسرائیل را چهل سال در بیابان از گزند آفتاب سوزان و انواع و اقسام بلاهای طبیعی محافظت می‌کرده‌است.
فلسفه‌های دیگری هم به ساختن و نشستن در سوکا نسبت می‌دهند مثل هم‌دردی با خیابان یا بیابان خواب‌ها و آنهایی که سقف محکمی بالای سرشان ندارند.
مثل همیشه مذهبی‌ها قضیه را خیلی جدی می‌گیرند یعنی در این هفت روز در سوکا غذا می‌خورند، عبادت می‌کنند، می‌خوابند و خیلی وقت‌ها هم سرما می‌خورند. پذیرایی از مهمان در سوکا یکی از مراسم زیبای این جشن است. داستان فیلم نیمه کمدی و محشر "
اوشپیزین"(مهمان‌ها) در روزهای همین جشن اتفاق می‌افتد.
یکی دیگر از نماد‌های این جشن چهار محصول است که شامل ترنج، شاخۀ درخت مورد، شاخۀ درخت بید و شاخۀ درخت خرما می‌شود. می‌گویند هر یک نماد یک نوع از مردم دنیاست و آنها که کارشان درست است به ترنج شبیه‌اند چون هم بو دارد و هم خاصیت.
سکولارها مثل همیشه جنبۀ شاد و راحت قضیه را می‌چسبند، بعضی‌ها سوکا هم می‌سازند و آن را با کمک بچه‌ها که مدرسه‌شان تعطیل است تزئین می‌کنند، ولی استفادۀ مذهبی خاصی از آن نمی‌کنند و صرفاً دکوری می‌شود در حیاط خانه. حتی رستوران‌ها سوکاهایی در فضای آزاد بنا می‌کنند تا هر که خواست در آن غذا بخورد.
معمولاً بیشتر فستیوال‌های رقص و موسیقی مهم در همین روزها برگزار می‌شود تا جشن مذهبی بعدی، حنوکا که ترانه‌ها، سرودها و جنگولک بازی‌های خاص خودش را دارد.

این هم فیلم آموزش ساخت سوکا برای مبتدیان!

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats