آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, November 17, 2006
ترانۀ شبات- هریس آلکسیو

هریس آلکسیو- امشب می خواهم بنوشم

موسیقی یونانی در اسرائیل به طرز عجیبی مخصوصاً در بین شرقی‌ها طرف‌دار دارد و این علاقه بیشتر به خاطر مهاجرت یک خوانندۀ خوب یونانی به نام "اری سان" در سال‌های شصت به اسرائیل و شناساندن این موسیقی به عامۀ مردم ایجاد شده. رستوران‌های یونانی(تَوِرنا) حسابی جای خود را باز کرده‌اند و خواننده‌های داخلی که بعضی‌شان یک کلمه یونانی نمی‌دانند در آنها کنسرت اجرا می‌کنند و بشقاب می‌شکنند. قضیۀ بشقاب شکستن در تَوِرناها رسم خیلی بامزه‌ای‌ست، این کار نوعی ابراز احساسات یا مثلاً شاباش برای هنرمند است، چون صاحب رستوران پول تک تک بشقاب‌ها را (به چند برابر قیمت) با مشتری حساب می‌کند و درصدی هم به خواننده می‌دهد، خواننده هر چقدر احساسات شنوندگان را بیشتر برانگیزد بشقاب بیشتری شکسته‌خواهد شد. چشم و هم‌چشمی و لارژ بازی و در صد "اوزو" در خون مشتری هم در این میان بی‌نقش نیستند. البته ظاهراً مدتی‌ست دولت یونان بشقاب شکنی را به خاطر خطرات آن ممنوع کرده و رستوران‌ها فقط می‌توانند با مجوز محوطۀ خاصی را به این امر اختصاص دهند! جایی خواندم که یک خوانندۀ یونانی هست که وقتی از غم عشق می‌خواند(مثل اکثر ترانه‌های یونانی) انقدر احساساتی می‌شود که بشقاب‌ها را توی سر خودش می‌شکند تا درد فیزیکی درد عشق را از یادش ببرد!
خوش‌بختانه این روزها گل ریختن بر سر هنرمند جای بشقاب‌شکنی را گرفته.
خیلی‌ها "
هریس آلکسیو" را گل سرسبد خواننده‌های زن یونان می‌دانند، من که باشم که با آن مخالفت کنم. این هم ترجمۀ ترانۀ امشب می‌خواهم بنوشم:

امشب می خواهم بنوشم

امشب می خواهم بنوشم
تا همه چیز را فراموش کنم
می خواهم خودم را در دود غرق کنم
و از پی‌آمدش نترسم

امشب می خواهم بنوشم
و مرزهایم را بشکنم
می خواهم رویاهای گم شده ام را
در هاله‌ای از دود اعتراف کنم

می خواهم سیگارها را روشن کنم
و با لیکور گر بگیرم
حالا که من آتش گرفته‌ام
بگذار دنیا خاکستر شود

می خواهم امشب بنوشم
همه کس و همه چیز را پاک کنم
می خواهم در دود ناپدید شوم
و دیگر به پشت سرم نگاه نکنم

چند کلیپ(
+ و+ و+) و ترانه(+ و+) از هریس آلکسیو.
شبات شالوم

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats