آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Wednesday, November 22, 2006
نژاد عروسک ها

دختری مثل من

کسانی که خبرهای زرد عالم هنر را دنبال می‌کنند حتماً داستان گندکاری مایکل ریچاردز بازیگر نقش محبوب کرامر در سریال محشر ساینفلد را شنیده‌اند. قضیه از این قرار است که چند شب پیش زمانی که مشغول اجرای برنامه روی صحنۀ یک کمدی کلاب بوده چند نفر از تماشاگران که از قرار رنگ پوستشان هم خیلی تیره بوده به او متلک می‌اندازند. او هم از کوره در می‌رود و شروع به فحاشی می‌کند. از جمله: خفه شو، اگر پنجاه سال پیش بود چنین و چنانت می‌کردیم و او یک سیاه است، بیرونش بیندازید ... یکی هم این قضیه را با موبایلش فیلم‌برداری کرده و همۀ دنیا خبردار شده‌اند. البته من همیشه به عقل این آدم شک داشته ام و فکر می کنم چیز زیادی از شخصیت بی ثبات خودش در نقش کرامر دیده می شد.
این اتفاق بار دیگر نشان می‌دهد که در شرایط خاص آن چه زیر پوست‌مان شاید حتی سال‌ها پنهان کرده‌ایم روزی از جایی بیرون می‌زند. فکر می‌کنم طرف با این کار حاصل سال‌ها فعالیت هنری خود را زیر خاک کرد. با این که دوستش جری ساینفلد با پارتی‌بازی در
برنامۀ دیوید لترمن فرصتی برای اظهار ندامت برای او ایجاد کرد ولی به نظر نمی‌آید هیچ عذرخواهی بتواند او را از این مخمصه نجات دهد و اسمش را به عنوان یک نژادپرست از اذهان مردم پاک کند.
فیلم کوتاه بالا که "دختری مثل من" نام دارد ساختۀ یک دختر جوان سیاه‌پوست است و موضوع آن تصور دختران سیاه‌پوست از خودشان است. چیزی که نظرم را جلب کرد آزمایشی بود که پنجاه سال پیش جامعه شناسی به نام دکتر کلارک روی بچه‌های سیاه‌پوست کرده‌بود و در این فیلم دوباره تکرار می‌شود. پنجاه سال پیش به بچه‌ها دو عروسک سیاه و سفید می‌دهند تا بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند اکثریت بچه‌ها عروسک سفید ر ا انتخاب می‌کنند. فکر می کنید در آزمایش مجدد نتیجه چه بود؟ باز هم 15 بچه از 21 بچۀ سیاه‌پوست عروسک سفید را ترجیح می‌دهند و وقتی از آن‌ها می‌پرسند کدام عروسک زشت است، عروسک سیاه را نشان می‌دهند و می‌گویند چون سیاه است!
چرایش را شما بگویید!
برای دوستانی که یوتوب‌ برای‌شان از صافی نمی‌گذرد
نسخۀ گوگلی‌اش اینجاست.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats