آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Monday, January 22, 2007
بزرگداشت مولانا
همان‌طور که باید بدانید یونسکو امسال را سال مولوی اعلام کرده و به همین مناسبت در گوشه و کنار دنیا برنامه‌هایی به این مناسبت انجام می‌شود. نمی‌دانم اگر مولانا بشنود چه احساسی خواهد داشت(پنکه سقفی؟) ولی انجمن دوستداران مولانا در اسرائیل(به قول قاطبه: بله داریم، خوبش را هم داریم) هم بی‌کار ننشسته و برای ششمین بار برنامه‌ای در بزرگ‌داشت مولانا با هم‌کاری مرکز ایران‌شناسی دانشگاه تل‌آویو به راه انداخته که با حضور حدود صد مهمان در تاریخ یازده ژانویه برگزار شد. ما که به چشم خودمان ندیدیم ولی می‌گویند این برنامه شامل چند سخنرانی، به همراه اجرای موسیقی و شعرخوانی بوده‌است.
نوازندۀ تاری که در عکس مشاهده می‌کنید آقای سعید مانی‌ست که گویند زمانی با خوانندگانی مثل خانم هایده می‌نواخته‌، بعد کم‌کم مذهب خون‌شان بالا رفته و به قول اینجایی‌ها "به جواب بازگشته‌". لامذهب شدن آدم مذهبی را هم می‌گویند "بازگشت به سوال".
چیز با مزه‌ای که در پایان بروشور این برنامه دیدم این نوشته بود:

"یکی از زیباترین چکامه‌های پیربلخ که نیاز به بازنگری دارد، بیانگر درون آشفتۀ فرهیخته‌ای‌ست که جهان به او می‌بالد و سرسپردگانش در کران به کران جهان رو به فزونی هستند و این چکامه شناسنامۀ اوست، بخوانید و در خود فرو روید و به خود ببالید که به زبان او سخن می‌گویید."

چه تدبیری مسلمانان که من خود را نمی‌دانم
نه ترسا و یهودیم، نه گبرم نه مسلمانم
نه شرقیم نه غربیم نه بریم نه بحریم
نه ارکان طبیعیم، نه از افلاک گردانم
.....

شخصاً علاقه‌ام را به اشعار مولانا مدیون برنامه‌های دکتر سروش هستم. با این که آن موقع هم چیز زیادی حالی‌ام نمی‌شد، ولی شور و حال سروش واگیردار بود و آدم را سر شوق می‌آورد و مجذوب می‌کرد. اتفاقاً فایل صوتی چند تا از برنامه‌هایش را در اینترنت پیدا کردم که خیلی حال داد:
زندگی مولانا
نحوۀ سروده شدن مثنوی
بشنو از نی

ناگفته نماند که مولوی شناس دیگری به نام سیروس شاملو که ید طولایی در تابوشکنی دارد، از کج‌خوانی‌های او ایراد گرفته و در
وبلاگش که به مولوی اختصاص دارد در مقاله‌ای تحت عنوان معضلی به نام سروش نوشته:
" هر جا از سروش و دارو دسته‌اش انتقادی داشته باشی اول باید حسابت را از حساب افراط‌گرایان دینی جدا کنی چون ظاهرا ایشان در فهرست نواندیشان جامعه قلم‌خورده‌اند! من بدون وارد این بازی کودکانه شدن می‌خواهم بر اساس تجربیات خود از آثارمولانا و اشعار او اعلام کنم این دکتر ما مدام در حال تیر خلاص زدن به آثار این شاعر است."

نکات دیگری در مورد مولانا و اصولاً غزل فارسی جا مانده که بماند برای وقتی دیگر.
باقی بقای تان
پ.ن. اگر گوجه فرنگی خواستید می توانید بیایید از بقالی سر کوچه ما هم بخرید کیلویی 800 تومان.


مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats