آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, January 26, 2007
ترانۀ شبات - ام کلثوم

ام کلثوم

خوانندۀ امروز بی‌شک محبوب‌ترین خوانندۀ تاریخ موسیقی عربی‌ست. او با نام اصلی فاطمه ابراهیم البلتاجی در سال 1904 در یکی از دهکده‌های مصر به دنیا آمد. پدرش موذن دهکده بود و از کودکی او را با تعلیمات مذهبی آشنا کرد. از همان کودکی صدای جادویی‌اش مورد توجه قرار گرفت و در 16 سالگی توسط یک خوانندۀ معروف آن زمان کشف شد. ام کلثوم خیلی زود موفق شد جای خود را در قلب مردم پیدا کند و رفته رفته تبدیل به یک دیوای واقعی شد که فکر نمی‌کنم حتی هنرمندان هالیوودی امروز هم بتوانند با او رقابت کنند. او لباس‌هایی با صدها قطعۀ الماس و سنگ‌های قیمتی می‌پوشید و همیشه 3 تا 5 آرایشگر با خود یدک می‌کشید.
آهنگ‌های ام‌کلثوم بسیار طولانی هستند مثلاً معروف‌ترین آهنگش "
انت عمری" 60 دقیقه طول می‌کشد. به همین دلیل در یک کنسرت سه ساعتۀ ام کلثوم به زور دو تا ونصفی آهنگ اجرا می‌شد، فکرش را بکنید اگر یکی از آهنگ‌ها را دوست نداشتید چه بلایی به سرتان می‌آمد. در ضمن تکرار یک جمله از یک آهنگ مثل "وقتی دلگیری و تنها ..." با تماشاچی‌ها تا جایی که نفس‌شان بند بیاید را ظاهراً ابی از همین خانم یاد گرفته، احتمالاً جونُم آخرش را خودش اضافه کرده.
ام کلثوم در سال 1975 به عالم باقی شتافت و در تشییع جنازۀ او 4 میلیون نفر شرکت کردند. لقب او "كوكب الشرق" و"سيدة الغناء العربي" بود.
در ایران
روحبخش (1287-1368) را به خاطر صدای خاصی که داشت ام کلثوم ایران می‌نامیدند. از ترانه‌های ماندگار او "گل پامچال"، "عاشق و شیدا" و "موسم گل" هستند که بخشی از این ترانۀ آخر بر سنگ مزارش در امام‌زاده طاهر کرج حک شده:
شکست عهد من و گفت هر چه بود گذشت
به گریه گفتمش آری ولی چه زود گذشت
بهار بود و تو بودی و عشق بود و امید
بهار رفت و تو رفتی و هر چه بود گذشت

در اسرائیل "
زهاوا بِن" ترانه‌‌های ام کلثوم را اجرا می‌کند.

تعداد وافری از ترانه‌های ام کلثوم و متن‌شان را
اینجا و اینجا می‌توانید پیدا کنید.
ترجمۀ
انت عمری به انگلیسی.
نوشتۀ کارتن خواب دربارۀ ام کلثوم.
این سایت
قدیمی‌ها را اگر تا به حال کشف نکرده‌اید بشتابید، چون جوان غیوری از اهواز که شیفتۀ هنرمندان ایرانی (مخصوصا قدیمی‌ها)ست هر روز مطلب جدیدی در آن می‌نویسد، گاهی هم برای مصاحبه با هنرمندان به تهران می‌رود تا بیشتر از خودش عکس بگیرد.
آهنگ"ام کلثوم منی - تو یار معصوم منی" با صدای جواد یساری .

شبات شالوم

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats