آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Monday, February 26, 2007
اسرار غار گمشدۀ مسیح
یکی از خبرهای امروز روزنامه‌های اسرائیل مربوط به فیلم مستند تازه‌ای‌ست به نام "غار گمشدۀ مسیح" که سازندگانش از پیدا شدن غار محل دفن عیسی مسیح در اورشلیم خبر می‌دهند. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد، این یکی از بزرگ‌ترین کشف‌های تاریخ باستان‌شناسی خواهد بود که می‌تواند جهان مسیحیت را تکان دهد. طبق ادعای فیلم‌سازان تابوت‌هایی که حاوی بقایای حضرت مسیح، مریم مادرش و مریم مجدلیه است امروز برای اولین بار در نیویورک در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
یکی از سازندگان این فیلم که داستان فراز و نشیب‌‌های یک کشف باستان‌شناسی را دنبال می‌کند جیمز کامرون کارگردان معروف تایتانیک است.
داستان از سال 1980 در محلۀ تلپیوت اورشلیم با کشف غاری 2000 ساله که ده تابوت را در خود دارد آغاز می‌شود. روی این تابوت‌ها نام‌های عیسی پسر یوسف، مریم، مریم(مجدلیه) و یهودا پسر عیسی(که ادعا می شود پسر عیسی است) دیده می‌شود.
حقیقت این است که این کشف سال‌هاست انجام شده ولی اولین کسانی که بنا را بر آن گذاشتند که شاید این تابوت‌ها متعلق به عیسی مسیح باشد فیلم‌سازها بودند نه باستان‌شناس‌ها! بعد از آن تحقیق روی این فرض سه سالی طول کشیده که طی آن از بزرگترین دانشمندان، باستان‌شناس‌ها، آمارگرها، عتیقه‌بازها و پژوهشگران DNA کمک گرفته‌شده است.
اما دیروز در یکی از روزنامه‌ها(یدیعوت) مصاحبه‌ای شده‌بود با باستان‌شناسی که ناظر پروژۀ کشف غار در بیست و هفت سال پیش بوده‌ و او آب پاکی را روی دست همه ریخت. پروفسور کلونر گفته: "هیچ دلیل محکمی برای اثبات قطعی این فرضیه وجود ندارد و این‌ها همه ترفندی برای فروش بهتر فیلم است."
به گفتۀ کلونر در زمان بیت‌المقدس دوم صدها غار برای دفن در اطراف اورشلیم وجود داشت ولی خانوادۀ عیسای ناصری چنین غاری نداشت. این غار ظاهراً به خانواده‌ای مرفه تعلق داشته که تا سه چهار نسل در آن دفن شده‌اند. نام عیسی هم در آن زمان بسیار متداول بوده.
لازم به ذکر است که پروفسور کلونر مثل من و شما هنوز فیلم را ندیده‌است، این فیلم قرار است روز 4 مارس از شبکۀ دیسکاوری پخش شود.

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats