آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, April 13, 2007
ترانۀ شبات - نادر گلچین
ترانۀ "اون وقتا دیوونم بودی" را اکثر ما با صدای عقیلی به یاد داریم و ترانۀ "من دیگه بچه نمی‌شم" و "کوچه باغ" را با صدای معین، ولی این ترانه‌ها به اضافۀ چند ترانۀ معروف دیگر اولین بار با صدای نادر گلچین اجرا شده‌اند. او حتی اجرای موفقی هم از "مرغ سحر" دارد که به گمانم پیش از شجریان و اولین بار پس از قمرالملوک وزیری بوده ولی نمی‌دانم چرا این هنرمند با وجود صدای دل‌نشینش همیشه در سایه مانده‌است. اینجاست که ترانۀ شبات وارد عمل می شود..

نادر گلچین در سال 1315 در رشت متولد شد و از سال 1350 همكاري خود را با راديو آغاز كرد. وی از خوانندگان قدیمی است که اگرچه کمتر نامی ازو می شنویم اما آثار ارزشمندی در زمانی نه چندان دور از او به یادگار مانده است.وي از جمله خوانندگان صاحب سبك و داراي استقلال صدايي خاص خود است.آخرين اثري كه از او در سال‌هاي پس از انقلاب منتشر شد، «يوسف گم‌گشته» نام داشت كه اين آلبوم را «خانه هنر» حدود 10 سال پيش منتشر كرد. از دیگر آثار او می توان به تصنیف های مرغ سحر ، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبومهای گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه و... یاد کرد.

اخیراً در ایران آلبومی به نام گریز که کار مشترک فریدون شهبازیان و نادر گلچین است پس از 35 سال گردگیری و منتشر شده‌است.
"گلچين صدايي خاص با سوزي پنهاني و نيز پخته و پرورده دارد كه با ساختار اركستري هماهنگي شگفتي پيدا مي كند . گلچين از تحريرهاي شمرده و پخته آوازي برخوردار است و سعي مي كند كه محدوده صدايش را بشناسد و در همان محدوده به نحو اكمل از تمامي ظرفيتهاي صدايي اش بهره ببرد. وي شعر را به خوبي مي شناسد وبه همان خوبي و شمردگي در اوازهايش ادا مي كند.
در هر حال "گريز" آدمي را به سالهاي دور مي برد، سالهايي كه موسيقي سنتي واركسترال ايراني فضايي براي پوست تركاندن پيدا كرده بودند و و جواناني چون شهبازيان و لطفي و عليزاده و مشكاتيان دركنار خوانندگاني چون شجريان، گلچين، ناظري و مرحوم رضوي سروستاني آثار ماندگاري را آفريدند(منبع : همشهري)"
(با تشکر ازوبلاگ
نشان عشق)
این هم گلچین چند ترانه از نادر گلچین.
شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats