آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, August 10, 2007
ترانۀ شبات - اسفندیار منفردزاده
اسفندیار منفرد زاده - ببین تی وی
هر کس فیلم قیصر را دیده‌باشد تأثیر عجیب موسیقی متن آن را بر جذابیت فیلم نمی‌تواند انکار کند، می‌گویند اسفندیار منفردزاده با ساختن موسیقی فیلم قیصر برای اولین بار هویت ایرانی را وارد موسیقی متن فیلم ایران کرد.
اسفندیار منفردزاده متولد 1319 تهران از برجسته‌ترین آهنگ‌سازان ایرانی در سال‌های قبل از انقلاب است. او تحصیلات موسیقی خود را در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران گذرانده و بعد راهی مونیخ و برلین شده است. بعد از فیلم قیصر ردپای او را می‌شود در معروف‌ترین فیلم‌های کیمیایی و علی حاتمی پیدا کرد.
او از سال 1348 به گروه طنین پیوست که یکی از اعضای فعالش شهیار قنبری بود و ترانه های زیبایی برای معروف‌ترین خواننده های آن زمان گوگوش و فرهاد ساخت. در همین زمان از ترانۀ "
مرد تنها" با صدای فرهاد برای فیلم "رضا موتوری"به عنوان موسیقی متن استفاده کرد که در زمان خود یک نوآوری محسوب می‌شد.
آهنگ ترانه‌های آلبوم "
جمعه " فرهاد مهراد کار اسفندیار منفردزاده است، او چند ترانه هم برای فریدون فروغی ساخته از جمله ترانۀ "تنگنا" که در فیلم "تنگنا"ی امیر نادری شنیده می‌شود و ترانۀ محشر "نیاز".
این برنامۀ رادیویی دربارۀ اسفندیار با نام موسیقی در سینما را هم بشنوید بد نیست.
این هم چند ترانۀ دبش از ساخته های داش اسفند که آنها را به پسر همسایۀ نازنینم که به تازگی خاطرخواه دختر همسایه شده تقدیم می کنم.
به عنوان حسن ختام یا کوبیده اضافه کلیپ ترانۀ مشهور سوسن را هم با رقص قرشمال داشته باشید.( زیاد خیره نشوید سردرد می گیرید.)

شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats