آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, August 24, 2007
ترانۀ شبات - ایچک دانا
Ichak dana - Shree 420
اینجا گاهی وقتی کسی می‌فهمد ایرانی هستی و می‌خواهد اظهار آشنایی با فرهنگ ایران کند می‌زند زیر آواز و با لهجۀ ضایعی "گل سنگم" را برایت می‌خواند. شصتمین سالگرد استقلال هند به یادم آورد که برای خیلی ها ترانۀ "ایچک دانا" اولین ترانه‌ای ست که بعد از شنیدن اسم هند در ذهن‌ تداعی می‌شود.
اولین فیلم راج کاپور "آگ" در سال 1948 یعنی تنها یک سال پس از استقلال هند ساخته شد، او در سن 23سالگی این فیلم را تهیه و کارگردانی و با نرگس در آن بازی کرد، می‌گویند این کار اعتماد به نفس جوانان کشور تازه استقلال یافته هند را به شدت افزایش داد.
فیلم "آقای 420 " محصول 1955 هند را زمانی پدر و مادرهای‌ ما در سینما دیده‌بودند و وقتی تب نوارهای ویدئوی هندی بالا گرفت از اولین فیلم‌هایی بود که سراغش را ‌گرفتند و اکثراً به خاطر این ترانه که مثل میخ در ذهن آدم فرو می رود. با دیدن این کلیپ و زیرنویسش تازه دستگیرم شد این همه سال چه می‌خواندیم.
آقای 420 داستان یک مرد دهاتی‌ست که به شهر می‌آید و به یک خانم معلم دل می‌بازد ولی وقتی متوجه می‌شود که استعداد خاصی در قماربازی دارد همه چیز به هم می‌ریزد. می‌گویند خیلی از نقش‌‌های راج کاپور تقلیدی از چارلی چاپلین است که به آن کلی ادویۀ هندی اضافه شده.
زوج راج کاپور و نرگس محبوب‌ترین زوج سینمایی هند، با هم 16 فیلم بازی کرده‌اند. خوانندۀ این ترانه "
لاتا مانگیشکار" که صدایش را در نود در صد فیلم‌های هندی شنیده‌اید، زمانی رکورد دار گینس با بیش از 30 هزار ترانۀ ضبط شده بود ولی بعد که فهمیدند بیش از هفت هشت ده هزارتا نخوانده نامش را حذف کردند!
این هم دریایی ترانه از لاتا مانگیشکار برای دوست داران فیلم های هندی،
امید که مقبول افتد.
شبات شالوم

Labels:

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats