آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, April 07, 2006
ترانه شبات-ساریت خَداد
جوانان دیروز حتما فیروزه و گیتا خواننده‌های خاک و خُلی لاله‌زار را با آهنگ‌هایی مثل "الو خواهش می‌کنم" و "اگه عشق همینه" به خاطر دارند. ساریت خداد 26 ساله هم در آغاز کارش آهنگهایی مثل "یالا موتی برو خونه تون" یا "قربونم بری" داشت ولی کم‌کم به جمع خوانندگان پاپی پیوست که گوشۀ چشمی به میزراخی دارند. به گفتۀ خودش وقتی بیشتر از هشت سال نداشته، شبها به کمک خواهرش از خانه فرار می‌کرده و در کاباره‌ها و عروسیها آواز می‌خوانده تا این که روزی زن همسایۀ فضولشان او را می‌بیند و لو می‌دهد، از آن به بعد تحت مراقبت شدید قرار می‌گیرد و قول می‌دهد که اگر برایش آلات موسیقی بخرند دیگر از خانه فرار نکند.
ساریت از 16 سالگی تا به حال 20 تایی آلبوم منتشر کرده و حتی در سال 2002 نمایندۀ اسراییل در مسابقات "اُرو-ویزیون" بود. برای کسانی که نمی‌دانند، اُرو-ویزیون مسابقه موزیک سبک است که هر سال بین کشورهای اروپایی برگزار می‌گردد و مراسم آن به طور مستقیم از همۀ تلویزیونها پخش می‌شود. اسرائیل تا به حال سه بار در این مسابقات به مقام اول رسیده است، پارسال یونان اول شد و به همین خاطر امسال مسابقات در آتن برگزار خواهد شد.
برایتان چند آهنگ از ساریت انتخاب کرده‌ام، تعدادی سنگین و تعدادی شاد و قری به شرطی که بلند شوید برقصید.
اینجا ترانه‌های "قلب طلایی"، "سیندرلا"، "وقتی دل گریه می‌کنه" و "تو عین توپی!" را می‌توانید بشنوید. این آخری را هم که به نظر من زیباترین کار ساریت است و "در بهشت بودم" نام دارد به عنوان جایزه بپذیرید.
اگر یادتان باشد چند سال پیش در یک عروسی در اورشلیم هنگامی که مهمانها مشغول رقص و پایکوبی بودند، کف سالن زیر پایشان فروریخت و عده‌ای از دست رفتند. صحنۀ ریزش فیلمبرداری شده‌بود و در همۀ دنیا پخش شد، آهنگی که در آن لحظه نواخته می‌شد همین آهنگ "قلب طلایی" بود، پس مواظب زیر پایتان باشید!
این ترانه‌ها را به آهو خانم و روژان عزیز تقدیم می‌کنم.
شبات شالوم!
پیوست: برای دوستانی که علاقه دارند با گیتا و فیروزه بیشتر آشنا شوند، خوب آشنا شوند. ترانۀ زنبورعشق گیتا و اگه اون بود نمی ذاشت فیروزه
را هم از دست ندهید!
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats