آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, May 12, 2006
ترانه شبات- شیری مَیمون و یوروویژن
اگر آسمان سر جایش بماند قرار است مسابقۀ به اصطلاح بهترین ترانۀ سال اروپا یا یورو ویژن در روز بیستم ماه مبارک مِی در آتن برگزار شود. این مسابقه زمانی برای خودش اَجر و قربی داشته، ولی چند سالی است که هیچ آدم عاقلی که ادعای روشنفکری و کلاس دارد به دیدن آن اعتراف نمی‌کند مگر خلافش ثابت شود. یعنی دیدنش مثل دیدن سریال‌های آبکی روزانه کسر شأن دارد و نشانه‌ای از ابتذال روحی و فرهنگی بیننده است. با این حال یورو ویژن با صدها میلیون تماشاچی عظیم‌ترین شو موسیقی بین‌المللی جهان است و به زودی آمریکائی‌ها هم قرار است مشابه‌اش را راه بیاندازند. (اوپس! این‌ها فرضیۀ قبلی را بیشتر تأیید می‌کند!). از دید من یورو-ویژن فرصتی است برای خندیدن، آشنا شدن با بخشی از فرهنگ مبتذل جوامع اروپایی و در لحظاتی لذت بردن از موسیقی.
هر سال برندۀ مسابقه از طریق رأی مستقیم تماشاچی‌ها انتخاب می‌شود و کشور برنده میزبانی مسابقات سال آینده را به گردن می‌گیرد که برای خودش پروژۀ عظیمی است. معمولاً هر کشوری نمایندۀ خود را از طریق مسابقات داخلی و رأی مردم انتخاب می‌کند، ولی بعضی از کشورها کار را به دست کاردان می‌سپارند و چند آدم حرفه‌ای را مسئول این کار می‌کنند.
با آن که یوروویژن قرار است یک مسابقۀ اروپایی باشد اسرائیل از سال 74 و ترکیه نمی‌دانم از کِی خودشان را جزو مرکبات حساب کرده‌اند و در آن شرکت می‌کنند. قرار بود لبنان هم از سال گذشته هنرنمایی کند ولی به خاطر حضور اسرائیل و ترس از حرف مردم جا زد.
برای حُسن شروع این فیلم کوتاه را که تاریخچۀ یوروویژن را با نگاهی طنزآمیز بررسی می‌کند ببینید. فرصتی است برای دیدن خولیو ایگلسیاس، سلین دیون، الیویا نیوتون جان و خیلی‌های دیگر وقتی هنوز جوان و جاهل بودند.
همان طور که دیدید ملت‌ها گاهی هم ناپرهیزی می‌کنند و آس‌هایشان را برای شرکت در یوروویژن می‌فرستند، مثلاً کلیف ریچارد در سال 68 ، گروه آبا در سال 74 با آهنگ واترلو یا گروه باحال چنگیزخان در سال 79. ضمناً به گمانم جوانترین خواننده‌‌ای که تا به حال برنده شده، این دختر 17 سالۀ فرانسوی به نام فرانس گال در سال 65 باشد. فتبارک الله و از این حرف ها!
از آنجا که من هم مثل شما از پست‌های طولانی خوشم نمی‌آید فردا برایتان از کشورهای شرکت کننده، برنده‌های چند سال اخیر و آهنگ‌های زیبا و نازیبای اسرائیلی که در یوروویژن شرکت داشته اند خواهم نوشت. شاید فرمول نوشتن یک ترانۀ موفق را هم برایتان نوشتم.
فعلاً ترانه "سکوتی که می‌ماند" با صدای شیری مَیمون(عکس بالا - قیافه‌اش اصلاً به نام خانوادگی‌اش نمی‌آید) که سال گذشته به مقام سوم رسید را داشته باشید. فیلمش هم اینجاست.
از بچه‌هایی که ارتباط اینترنتشان کند است و فیلم‌ها را نمی‌توانند ببینند، جداً عذر می‌خواهم، نگران نباشید چیز زیادی از دست نمی‌دهید(چشمک به بقیه). در عوض فایل ترانه‌ها را کوچک کرده‌ام که راحت باشید.
شبات شالوم


مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats