آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Tuesday, December 12, 2006
دریای درون
استیون هاوکینگ عزیز ما دیشب مهمان یک برنامۀ تلویزیونی پرتماشاگر بود. او که برای ده روز به منطقه آمده هر روز چند سخن‌رانی و ملاقات انجام می‌دهد و از آنجا که تسلطی بر تارهای صوتی‌اش ندارد با پلک زدن کامپیوتری را که با امواج مادون قرمز کار می‌کند به حرف می‌اندازد. دیشب یکی از سئوال‌های تکراری مجری برنامه این بود: "تو که یک جنتلمن انگلیسی هستی چرا لهجۀ امریکایی را برای صدای کامپیوتری‌ات انتخاب کرده‌ای؟ ". او هم جواب داد: "در سال 86 که این دستگاه عرضه شد این تنها لهجۀ موجود بود و از آنجا که همه مرا سال‌هاست با این صدا می‌شناسند ترجیح دادم با آن بمانم."
از او سئوال شد "آیا تا به حال به خودکشی فکر کرده ای؟
"، هاوکینگ گفت: "من معتقدم که باید به انسان‌ اجازه و امکان داد هر وقت تصمیم بگیرد به زندگی‌اش پایان دهد ولی این تصمیم اشتباه بزرگی‌ست، چون هر جا زندگی هست امید هم هست." پیش خودم فکر کردم طفلک اگر بخواهد هم نمی‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد. فیلم "دریای درون" را که دیده‌اید.
هاوکینگ دربارۀ معلولیتش گفت: "برای کار من داشتن مغز و توانایی اندیشیدن کافی‌ست، اگر یک فوتبالیست بودم موضوع فرق می‌کرد." و دربارۀ معروفیتش: "تفاوت من با آدم‌های معروف دیگر این است که نمی‌توانم با یک کلاه و عینک دودی از چشم دوربین‌ها پنهان شوم، چون صندلی چرخدارم مرا لو می‌دهد!!" بعد هم لبخند ملوسی زد.
هاوکینگ هدفش از مسافرت به اسرائیل را دیدن وضعیت موجود از نزدیک و بدون واسطه اعلام کرد، او در ملاقات یک ساعته‌ای که با اولمرت داشت به او گفت که از دید او از آخرین دیدارش از منطقه در سال 90 وضعیت فقط وخیم تر شده، بعد هم از اولمرت سئوال‌هایی در مورد آتش‌بس و شانس گفت‌و‌گو با فلسطینی‌ها پرسید.
در جای دیگری هاوکینگ در جواب سئوال یکی از دانش‌آموزان که پرسیده بود: "چطور تئوری جدیدی را می‌پذیری در حالی که مجبوری تئوری قبلی‌ات را که صددرصد به درست بودنش مطمئن بودی رد کنی؟" هاوکینگ گفت: "دانشمندان به اندازۀ کافی به اشتباهات خودشان اعتراف نمی‌کنند، ولی وضع‌شان از این بابت از سیاست‌مداران بهتر است."
سفرهای حیرت‌انگیز استیون هم‌چنان ادامه دارد. گزارش رادیو فردا از این سفر را بخوانید.

درضمن کم نویسی مرا در این روزها ببخشید، کارم زیاد شده،"مرده خط" دارم و یک اسباب بازی وقت گیرجدید هم پیدا کرده ام.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats