آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Friday, April 14, 2006
ترانه شبات- عیدان رایخِل

هنرمند امروز ما عیدان رایخل جوان 28 ساله ایست که از سال 2002 جایگاه ویژه‌ای در صحنۀ موزیک اسرائیل برای خودش کسب کرده و هر دوی آلبومهایی که تا به حال منتشر کرده صفحه پلاتین دوبل گرفته اند. سبک کار عیدان، موزیک جهان با تأکید بر موزیک اتیوپیایی است.
از سال 1977 تا 1984 چندهزار یهودی از اتیوپی در شرایطی سخت به خاطر مخالفت دولتشان به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند وعده‌ای از آنها در راه از دست رفتند. می‌گویند که اینها هزاران سال قبل به آن ناحیه مهاجرت کرده‌اند و قوانینی را که در تورات نوشته شده تا به امروز حفظ کرده‌اند. اکثر یهودیهای اتیوپی در دهکده‌هایی زندگی می‌کردند که همه جمعیتش یهودی بوده و ارتباط چندانی با دنیای خارج نداشتند و تا 200 سال قبل فکر می‌کردند که آخرین بازماندگان یهودیان دنیا هستند. بعد از گذشت سالها هنوز مشکلاتی برای جذب نسلهای بعدی وجود دارد و درصد موفقیت آنها در هماهنگ شدن با جامعه (یا بالعکس) و رسیدن به درجات بالای تحصیلی پایین است.
عیدان گروهی از جوانان اتیوپیایی و اسرائیلی را دور هم جمع کرده و نام گروهش را پروژۀ عیدان رایخل گذاشته است. همۀ آهنگها و اشعار ترانه‌ها کار خود او است.
برایتان چند تایی ویدئو کلیپ دیدنی انتخاب کرده‌ام:

"از اعماق"،"از همۀ عشقها"، "کلمات زیبا"، "اگر بروی"
نا امید نشوید، فایلهای صوتیشان را هم
اینجا و اینجا گذاشته‌ام.
برای اطلاعات و کلیپهای بیشتر به
سایت پروژۀ عیدان رایخل رجوع کنید.
خیلی خوشحال می شوم اگر نظرتان را هم دربارۀ ترانه های شبات بدانم تا سلیقۀ بازدیدکننده ها بیشتر دستم بیاید.

شبات شالوم

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats