آن سوی دیوار
یادداشت های یک ایرانی از زندگی اش در اسرائیل
Thursday, May 18, 2006
آهنگ سیاست
خیلی‌ها عقیده دارند که روابط سیاسی روی نتایج آرای یوروویژن تأثیر غیرقابل انکاری دارد، یعنی داوران که همان ملت‌ها باشند با پیش‌داوری رأی می‌دهند. نمونه می‌خواهید بفرمایید:
یونانی‌ها و قبرسی‌ها همیشه بیشترین امتیاز را به آهنگ‌های همدیگر می‌دهند، حالا آهنگ مربوطه هر آشغالی می‌خواهد باشد. همین نوع رابطه بین کشورهای اسکاندیناوی، ایرلند و انگلیس و کشورهای بالکان وجود دارد. با توجه به این قضیه عجیب نیست که ایتالیایی‌ها در سال 97 دلسرد شدند و به کلی از یوروویژن کناره گرفتند.
در عوض قبرسی‌ها، ترک‌ها را سرنظر نمی‌آورند جز یک بار در سال 2003 که رحمشان آمد و شاید به همین خاطر ترکیه با این آهنگ اول شد.
بعد از سقوط دیوار برلین و شرحه شرحه شدن اتحاد جماهیر شوروی، یوگسلاوی و چکسلواکی، همه نگران بودند که یوروویژن دیگر از شرق اروپا تکان نخورد، چون همۀ کشورهای آن منطقه که حالا تعدادشان هم زیاد شده‌بود، به نوعی برای هم نوشابه باز می‌کردند.
بعضی‌ها دلیل این نوع رأی دادن را نزدیکی فرهنگی کشورهای همسایه می‌دانند.
به جز رأی دادن به همسایه‌ها ترکیب جمعیت یک کشور و تعداد مهاجران آن هم می‌تواند عاملی موثر باشد. مثلاً آلمان به خاطر تعداد بالای مهاجران ترکش امتیاز بالایی به ترکیه می‌دهد یا فرانسه به خاطر تعداد زیاد یهودی‌هایش معمولاً هوای اسرائیل را دارد.
پارسال اتفاقی یوروویژن را از بی‌بی‌سی دنبال می‌کردم. تلویزیون بی‌بی‌سی گزارشگری دارد به نام "تری ووگان" که خدای تحلیل سیاسی یوروویژن است، او به قدری دقیق و با طنز نیشدار انگلیسی رأی گیری‌های هر کشوری را پیش‌بینی می‌کند که آدم چهار شاخ می‌ماند. من که مشتری شدم. برخلاف کشورهای نوپا که یوروویژن را صحنه‌ای برای مطرح شدن می‌دانند، انگلیس‌ها آن را یک دلقک بازی لوس به حساب می‌آورند.
جالب است که قدرت‌های بزرگ اروپا یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا با وجود این که بیشتر مخارج مسابقه را می‌پردازند اکثر اوقات از آخر اول می‌شوند.
مثلاً در سال 2003 که انگلیس و امریکا به عراق حمله کردند، انگلیس‌ها محض رضای خدا یک امتیاز خشک و خالی هم نیاوردند. عکسش هم صادق است مثلاً سال‌ 78 که اسرائیل اول شد مصادف بود با سال امضای قرارداد صلح با مصر!
این هم برندگان 2004 (اوکراین) و 2005 (یونان). اگر دنبال اسم خوانندۀ اُکراینی بگردید به راحتی متوجه می‌شوید که از آنهاست که هیچ چیزی را از کسی پنهان نمی کند! خوانندۀ یونانی هم سوئدی‌تبار است.
دقت کنید که در سه سال گذشته همه آهنگ های برنده به زبان انگلیسی و قدری شبیه هستند یعنی فرهنگ ملی برابر است با کشک!
بارپیش در تمجید دانا اینترنشنال نوشته بودم زنده باد خروس، این بار مدرکش را ضمیمه کردم.
انشالله مرحلۀ نهایی شنبه شب برگزار می‌شود و از شر این سلسله پست ها راحت می‌شوید.
فایل های صوتی اینجا هستند.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

View My Stats